Je bent waardevol!

6 oktober 2019 - Reghin, Roemenië

Vanmorgen kon ik op mijn gemak opstaan. De dienst begon om 11 uur. De kerk is hier boven in het gebouw van de bijbelschool (Revolution, school for ministry). Zodra ik de zaal binnenkom vliegen Amalia (de oudere vrouw uit Petelea) en even later ook haar zus om mijn nek. Mijn ogen schieten wel vol als ik Amalia omhels, maar bij Amalia ook. Helaas kunnen we geen woord wisselen, maar deze omhelzing en elkaar in de ogen kijken zegt al meer dan genoeg. Mooi om ze weer te zien, om ze híer weer te zien! Al gauw begint de dienst. We zingen samen, de meeste liederen in het roemeens. Veel opwekking, soms herken ik de melodie, soms staat er de vertaling in het engels er onder. Ik probeer mee te zingen in het roemeens, wat me de ene keer beter afgaat dan de andere keer;). Waarschijnlijk maar goed dat er geen roemeen naast me stond want anders hadden hun tenen zich vast wel eens hebben gekromd. Ronald is vandaag in de dienst aanwezig en doet de preek. Hij was eerst gezamenlijk met Delbert voorganger maar werkt nu meer in een andere plaats. Hij vindt het mooi om te zien dat daardoor anderen zich weer verder ontplooien.

De preek gaat vandaag over talenten en gaven. Gebruiken wij onze talenten en gaven? Dat is wat anders dan alleen ons beroep uitoefenen. Talenten en gaven zijn door God gegeven, niet om voor jezelf te houden maar om ze te gebruiken. Het is Gods wil en hoop dat je mag groeien in je eigen talenten en op je eigen unieke manier. Als je je talenten deelt maakt je dat blij, maar zal het ook impact hebben in de levens om je heen. Als je je talenten niet gebruikt, kan God ze ook bij je weghalen. Dus gebruik ze! Als ouder wil je dat je kind uitgroeit tot wie hij/zij is en wat hij/zij kan. Wat hun uniek maakt, als dat er uitkomt maakt je dat als ouder blij. Als je kind het zelf niet gelooft, dan wordt je verdrietig. Maar je kind zelf ook. Als je kind zijn/haar tijd/leven verdoet is dat moeilijk voor je. Zo is dat bij God ook. Wat doet het met jou als iemand tegen je zegt dat er iets niet goed is bij jou of je iets niet goed doet? Uiteindelijk ga je zelf ook geloven dat het zo is. Maar als een ander je bemoedigt, dan ben je die ander tot zegen en diegene weer voor anderen!

We moeten als kerk een platform bouwen waarop mensen hun gaven en talenten kunnen uitbouwen. Laten zien dat we geloven in ze, van ze houden net zoals onze Vader van ons houdt. Onvoorwaardelijk. Ze hoeven niet hetzelfde te worden zoals jou zelf. Met hun eigen gaven en talenten. Misschien groeien ze jou wel voorbij. Maken ze je wel eens boos/verdrietig. Omdat ze falen. Of er een zootje van maken. Maar kijk dan naar ze zoals God naar hun kijkt. Waarom zijn ze zo, maken ze die keuzes? Wat geloven ze over zichzelf?  En voor jezelf? Ben je bang om je positie te verliezen? Bang dat de ander meer impact heeft dan jij? Je hoeft echter niets te verdedigen. Jouw talenten werken alleen uit liefde, niet uit angst. Als je geen controle hebt, gaat de angst regeren en ben je niet meer jezelf. Sluit je deuren. Maar laat de liefde, Zijn liefde regeren. God zal nieuwe deuren en mogelijkheden voor je openen als je er voor openstaat. Je hebt je talenten gekregen naar je mogelijkheden. Dat betekent niet dat je veel verschillende dingen moet doen, maar wat bij jou past. Dat je meer verantwoordelijkheid krijgt. Luister niet meer naar je angsten maar naar de stem van je hemelse Vader. Wees tot een zegen. Vraag God en de mensen om je heen wat je talenten en krachten zijn. Wat in onze ogen misschien klein is, is in Zijn ogen groot! Je hebt elkaar ook nodig. Laat de ander zien dat hij/zij van waarde is. Als we dit doorgeven zal er veel veranderen, bij onszelf maar ook om je heen. Want iedereen is waardevol!

Een mooie dienst. Te mogen weten dat je waardevol bent. Ook al denk je soms dat je maar een kleine gave hebt. Hij haalde een voorbeeld aan van een gepensioneerde FBI-agente, die van koekjes bakken hield. Ze kwam tot de ontdekking dat ze door koekjes te bakken en uit te delen bij daklozen, in ziekenhuizen en aan eenzamen met een bemoedigende bijbeltekst er bij, ze deze mensen kon bemoedigen, deze mensen Jezus leerden kennen. Dat ze op een gegeven moment zelfs op tv een geutigenis kon geven. Met simpel koekjes bakken. Ook al ben je een koekebakker... Hoe simpel kan het zijn?!

We sloten af met een mooi lied, we werden er zo blij van dat Gina en ik er een kringdansje aan waagden met Veronica, de zus van Amalia. Ze genoot (en wij ook)!

Na de dienst kwam er een roma-kereltje naar me toe. Ik werd plat geknuffeld. Ik had hem nog niet eerder gezien, maar wat maakt het uit. En aangezien ik nog steeds niet roemeens kwam daarom maar in het nederlands gezegd dat ie waardevol is. Al gauw werd ie ondeugend en kwam zijn moeder hem halen (wilde zijn afgesabbelde koek in mijn mond proppen en met mijn bril er vandoor gaan. Het boefje...).

Met een groepje gingen we samen eten. Met Diane afgesproken dat ik dinsdagavond aansluit bij een homegroup in Petelea, een soort van bijbelstudie in kleine kring bij een gipsy gezin in huis. Ik kijk er nu al naar uit. En we gaan woensdag van de vrouwenmiddag een groter feestje maken hebben we besloten. We gaan er een high tea bij doen! We borrelen over van de ideeën... dus dan maar dingen combineren. Anders zou ik moeten wachten op een volgende keer. Mochten er dus nog mensen zijn die een donatie zouden willen doen... voel je vrij. Tot nog toe heb ik de spulletjes die ik heb meegenomen al goed kunnen gebruiken. Ik verwacht dus wat dat betreft met een lege koffer thuis te komen. De spulletjes die herbruikbaar zijn laat ik hier, daar zijn ze ook erg blij mee. Nu zit ik even lekker op mijn gemak op mijn kamer. Een warme kamer, yes! Nicolai heeft de verwarming gemaakt, dus ik hoef niet meer te verkleumen en met colaflesje met warm water in bed te liggen. Wat heb ik het luxe hè!

1. Kees en Tuida.:
    6 oktober 2019
    Mooi Alien , dat je de dienst kon meemaken en deels ook volgen. Jeremia 10:6 kon je in ieder geval lezen, dat is wereldwijd hetzelfde in de bijbel, neem ik aan. Fijn ook dat je dusdanig iets voor iemand kan betekenen, dat het jullie tot tranen roert. Het is heel belangrijk elkaar "te verstaan", maar soms kan dat ook zonder woorden. De Heilige Geest vertaald en doet ons elkaar verstaan, dat zingen we toch?. Geloven wij dat ook? Dat is dan het belangrijkste, en strekken wij ons er naar uit. God is degene die ons een eenheid maakt in Christus, Roemeen, Nederlander, who ever, Hij verbindt en in Hem zijn wij 1, Prijs hem. Een goede tijd nog en dat je tot zegen mag zijn en ook gezegend mag worden in hetgeen je beleeft en ook weer door mag geven op andere plaatsen. Hoe goed wij het hebben, en hoe luxe!!, Verdienen wij meer dan een ander?, het is alles Zijn genade. Een hartelijke groet van Kees en Rruida.
  2. Ma:
    6 oktober 2019
    Fijn dat je een dienst kon bijwonen,waar dat ook is in Hem zijn we een,en wat leuk zo’n boefje,die reactie daar moet ik wel om lachen en denk ik aan Filip en David v.d. Nat,ook boefjes.Stuur ze niet weg maar laat de kinderen tot Mij komen zei Jezus.Het zijn parels in de hand van God.Wees gezegend en wees een zegen voor allen,veel liefs en tot ziens.🙏🏼🙏🏼❤️
  3. Rinie van Gelder:
    7 oktober 2019
    Goeie week.
    Gods Zegen,bij en met alles wat je weer gaat doen.
    Lieve groet.
    Leen en Rinie.