Verpleegkundige of dokter...?

7 oktober 2019 - Petelea, Roemenië

Na een heel kort nachtje (ik had veel te overdenken en tegen mijn eigen negatieve gedachten te vechten), ging om 7 uur de wekker. Wat is het dan fijn om te ontdekken dat je je sores bij God neer kan leggen in een uur van gebed. Daarna hadden we een meeting met het team op kantoor (van de kerk). Dit keer deelden we allemaal een tekst die belangrijk was voor ons. Zo mooi om dan even blik te mogen werpen in elkaars leven. De  problemen die men ervaart of heeft ervaren, de mooie momenten. Dat bindt heel erg samen. Na een kort praktisch overleg, ging iedeen uit elkaar. Gina, Sandra, Diane en ik bleven nog even om de vrouwenochtend/middag door te spreken. Zo bijzonder om te merken dat we hetzelfde van God op ons hart hebben gekregen om te doen! We gaan tasjes versieren en omdat we er nu toch zijn, ook maar gelijk een soort van high tea. Om gezellig samen te zijn, te laten zien dat ze het waard zijn. We hebben er allemaal heel veel zin in! Daarna ga ik met Gina naar Petelea om naar Doina en haar wond te gaan kijken. Vannacht heeft het geregend dus het is één glibberige modderbende. Onderweg komen we een paar vrouwen tegen die nog wat vragen en warempel, daar loopt Doina te sjouwen met een zware tas boodschappen (mannen doen dat hier niet), op slippers met in haar andere hand een stok om op te leunen. Dus de boodschappen nemen we over en met ondersteuning van mij glibberen we naar haar huis (eerst een stuk omhoog en dan weer naar beneden). Ze is blij dat we komen. Eenmaal bij haar thuis zegt ze dat het goed gaat met haar been. Vervolgens laat ze mij allemaal potjes zien wat ze gebruikt. Ze wisselt het dus blijkbaar af met de verbanden die ze van mij heeft. En doordat de windsels al op zijn, zitten er oude lappen omheen. We krijgen niet goed boven tafel wat ze nu precies doet, maar het klinkt als om de 2 uur(🙈). De wond ziet er vrijwel hetzelfde uit, misschien iets beter maar dat zal ook wel even duren. Gina probeert na de wondbehandeling wat uit te leggen, maar kan zo gauw niet op het woord wondverpleegkundige komen. Dus zegt ze dat ik dokter ben, met veel verstand van wonden (in het roemeens dan hè). Nou, je had die ogen moeten zien van Doina! Hahaha! Dokter! Ze rolden er nog net niet uit. Ik was dokter en kwam naar haar! Ze excuseerde zich... de dokter... ze bleef het maar herhalen. Gina vroeg zich af of ze het wel had mogen zeggen. We moesten allebei erg lachen en de tranen stonden in onze ogen. Het maakte nu niet meer uit wat ik zei, alles werd voor zoete koek geslikt. Ze kwam gelijk met de ontslagbrief van het ziekenhuis. Met heel haar doopceel en medicijnen, bloedonderzoek enz. Tja, als je dokter bent dan kan je ook roemeens lezen toch? Ik kon er wel wat uithalen, een beetje de grote lijn. Maar gezien hoe het nu ging en wat ze er nu allemaal op deed en het verband er erg snel door ging toch maar eens overleggen met mijn collega's uit Nederland. Misschien hebben zij nog iets simpels wat we kunnen doen en hier ook te krijgen is. En misschien dat ik nog wat materiaal los kan peuteren;). Je weet maar nooit. En o ja, als ik dan toch dokter ben, dan kan ik ook misschien iets regelen voor de incontinentie... echt, we hebben even later om het hoekje staan brullen van het lachen. En dan is Gina mijn assistente.  We zijn allebei bevorderd! In 1 middag. Hoezo een opleiding doen van jaren? (Sorry voor als er artsen mee lezen, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel). Wat hou ik toch van deze mensen. Zo dankbaar met iets simpels. Dan op naar Adapost om daar verder te helpen.
Richard en Hoini zijn er nog niet dus begin ik vast met het schoonmaken van de bovenste keukenkastjes en de koelkast (die echt heel erg stonk! Wat voor bruin spul er in lag was niet meer te herleiden). Daarna geholpen met de kleding sorteren zodat ze op stapels in de kast konden. Diane was verf aan het halen voor de nieuwe plinten (ongeschaafd vuren houten latjes). Dus eerst maar iets schuren, dat hoefde niet maar als ik dat graag wilde dan mocht ik dat wel doen. Daarna vast wat latjes geverfd, in de grondverf zetten doen ze hier blijkbaar niet. Tegen 6 uur naar het pension gelopen, ik moest ook nog eten koken. Om 19 uur hadden we met nog een stel afgesproken om samen wat te verven, lekker een gezellige crea-avond. Al met een al een bezig maar heel gezellig en leuke dag gehad. Ik heb nu al weer zin in morgen!

1. Martin:
    7 oktober 2019
    Ik zal het doorgeven bij buurtzorg team veen ;))
  2. M. Mateboer:
    7 oktober 2019
    Nou, je vordert snel! Dat doen ze jou niet na hier!! Maar wel leuk!! 😇Lastig dat ze dan andere vragen gaan stellen!!! Jammer dat die mevrouw misschien teveel door elkaar rommelt met van alles en nog wat. Dat krijg je ook wel gauw doordat beenwonden zo slecht herstellen. Nou Alien veel sterkte met al dat werk! En de moed niet verliezen. Hopelijk bemoedig je de mensen daar toch!!!! Liefs van ons papa en mama! 👩‍❤️‍👨
  3. Rinie van Gelder:
    7 oktober 2019
    Ha dokter,straks thuis moeten we je nog als weledelgeleerde en u aan gaan spreken,dat is toch een dokters titel.
    Wat doe je het leuk en wat blog je leuk
    En wel of geen titel,de Heer hou van je,en wij ook een beetje als broer en zus in de Heer.
    Voor morgen weer succes en Zegen..
    Leen en Rinie.
  4. Heleen Van der Dussen:
    7 oktober 2019
    Wat heerlijk om te lezen dat je daar zo nuttig en goed bezig kan zijn. Geniet er ook lekker van he...dokter Alien! Liefs. Heleen
  5. Irma:
    Dokter aliena.
    Ik ga me gelijk over laten schrijven!!
  6. M. Mateboer:
    8 oktober 2019
    Gebruik je eigen gaven. Voor die mensen kun je een dokter zijn. Doe dat dan ook. Thee schenken kan iedereen. Dat bedoel ik niet beledigent, maar jij hebt andere gaven.?
  7. Alien:
    8 oktober 2019
    Ik snap u wel papa, maar niet iedereen heeft een wond en bovendien heb ik nu al te weinig matrriaal bij me om wat echt wat te kunnen doen. Bovendien, de thee schenken gaan we tijdens een creatieve middag doen (1 van mijn talenten). En hiermee kunnen we laten zien dat zij er ook mogen zijn. Dat kunnen we op verschillende manieren laten zien. En wat is beter dan te dienen? Met alle talenten die ik heb gekregen, dus ook theeschenken;) Voor deze vrouwen is het zo waardevol dat je er al bent... soms is alleen een arm om de schouders al zo betekenisvol!
  8. Ma:
    8 oktober 2019
    Is er een dokter in de zaal? Ja hoor Alien !!!Alleen laten zien dat er mensen zijn die van hen houden doet zo goed,Laat de liefde stromen al is het maar aandacht en die arm om de schouder.Een goede dag jullie,dat deze dag weer tot zegen mag zijn.lieve groetjes van Ma
  9. Hanke:
    8 oktober 2019
    Dokter Alien,leuk om te lezen! Wel een beetje een behelpen-dokter zo he... ?!
    Heel veel plezier met de high-tea en knutselmiddag. Die high tea wordt vast een doorslaand succes, dat kun jij heel goed weten we... Mogen wij dat sponsoren Alien (las ik ergens).. dat vinden we wel heel leuk dat je dat onderneemt in al jouw enthousiasme (een goede die dat kan weerstaan). Ik hoor graag nog eens terug van je wat HigH Tea in het Roemeens is hahaha... Fijne dag!
  10. Roelie:
    10 oktober 2019
    Dokter Alien, klinkt goed hè en... Het gaat erom dat je mensen helpt en wat voor naampje ervoor staat maakt niet uit toch? God leidt je wel.