Van alles en nog wat...

30 november 2023 - Reghin, Roemenië

Na de ochtendopening en gebed gaan we na een bakje koffie uit elkaar. Irma en ik gaan eerst met Gina mee naar Sonia, een meisje wat in het sponsorproject zit. Ze is inmiddels 2,5 jaar en het gaat best goed met haar. Een tijdje geleden heeft ze in Bukarest een operatie gehad aan het slokdarm. Dat was best pittig. Ze hebben haar 20 dagen in het ziekenhuis gehouden uit voorzorg. De operatie had van 9 tot 18 uur geduurd... daarna hebben ze haar ruim 2 weken in een kunstmatige coma gehouden zodat ze niet alle slangen er uit zou trekken en haar lichaam ook de tijd kreeg om te herstellen. Haar moeder Joanna was er de hele tijd bij en heeft het best spannend gevonden. Toen ze haar wakker wilden maken, ging ze niet zelfstandig ademen. Nadat Joanna er voor gebeden heeft begon ze toch zelf te ademen. Ze ervaarde dat echt als een wonder. Sonia kan nu zachte voeding eten, maar zwaardere voeding gaat nu nog niet. Ze zal nog een keer geopereerd worden maar dat is wel een riskantere operatie dus proberen ze dat nog uit te stellen. Ze heeft nog steeds een PEG sonde om bijvoeding te krijgen. Ze krijgt een kadootje van de sponsor, ze was helemaal enthousiast! Ze vindt de kleding net zo mooi als de zakjes thee met bloemen er op en de kleding moet even later ook aan. Heerlijk om te zien.

Zomaar een kadootje van de sponsor 😀Ik zal je wel even op de foto zettenZou er nog meer in zitten?Oooh.... en zakje thee!Irma en SoniaSonia steelt de showHaar nieuwe kleren passen

Tegen half 12 gingen we richting Casa Ana. Er waren inmiddels al een paar kinderen, de rest gaan we halen in de wijk. Afgelopen maandag was er een meisje jarig dus nu vieren we dat met een chocolade boomstam (cake) met kaarsjes en samen zingen. Aan het eind krijgt ze nog een kadootje mee.

Anni laat een filmpje zien over advent, Adriana vertelt er wat over en stelt wat vragen. Ook hier vallen de kerstballen goed in de smaak.

Omdat het hier de adventstijd ook aankomt mogen de kinderen de boel versieren. Het is een drukte van jewelste, van alles wordt versierd en van de boom is weinig groen meer te zien. De kerstliedjes staan aan (aardig hard 😉) maar het vergroot de feestvreugde. Dan is het speeltijd, sommigen spelen binnen, anderen fietsen buiten en 2 meisjes plakken nog wat plakdiamantjes op hun haar. Ze zien er prachtig uit...

Het eten (patat met kipnuggets en tomaat met komkommer) gaan er goed in. De klok wijst inmiddels 16.15 uur aan dus wordt het tijd om de kinderen naar huis te brengen. Moe stappen we daarna weer in de bus.

Op de een of andere manier voelt het vanmiddag voor mij anders dan afgelopen dagen. Ik kom er niet goed achter waardoor dat komt. Alsof ik vandaag niet echt geraakt werd door de kinderen (terwijl we het wel gezellig hadden). Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn hart misschien meer in Apalina ligt, of dat het komt doordat we niet bij het gezamenlijk gebed waren omdat we vanmiddag later aankwamen? Daar moet ik me nog maar eens goed op onderzoeken.

Samen met Anni kinderen ophalen in PeteleaVerjaardag vierenKijken naar het adventsverhaalAnni met de kinderenDruk aan het kleurenGrote concentratieSamen kerstballen makenGuitig kopje zo♡Helemaal blij!Tijd voor de kerstversieringEn zoveel mogelijk lampjesOok de kleine kerstboom moest vol hangen...en het memobordDeze jongen kroop na het werkje heerlijk in de stoel met de kinderbijbel op schootEn natuurlijk willen ze ook heel graag een selfie makenSamen puzzelenEn samen memo spelen

Thuis is het tijd voor een lekkere douche. Jonathan is vandaag voedselpakketten weg wezen brengen in allerlei dorpjes samen met Angela en nog een paar anderen. Ook hebben ze de verwarmingen in de kerk ontlucht, hout opgeruimd bij het kantoor en nog wat andere klusjes.

Als dit de enige manier is om bovenin de kerk te komen...

Martin en André zijn vanmiddag samen met de kinderen en leiding van Selah naar Targu Mures, de kinderen zijn vandaag vrij dus kunnen ze een dagje uit. Iets wat ze elk jaar voor kerst proberen te doen. Ze gaan heerlijk schaatsen en daarna met elkaar eten. Al snel komen er foto's binnen. Zo te zien hebben ze het goed naar hun zin!

Yes, even tijd om te stoeien!Of laten trekken...Wat is er fijner dan je te laten duwen?Gezellig samen schaatsenDoen we samen deze ronde?Groepsfoto

1. M. Mateboer:
    30 november 2023
    Lieve kinderen,
    Geweldig leuke dingen gedaan! Alien de kinderen hebben het heel fijn gehad en daar gaat het toch om ?Daar mag je dan weer dankbaar voor zijn! Een andere dag kan het voor jou weer heel anders zijn!
    Veel liefs van papa en mama 😍😍
  2. Ma:
    30 november 2023
    Dankbaar dat het met Sonia goed gaat,hoop dat ze goed opknapt voor de volgende operatie 🙏🏼.Morgen een nieuwe dag en probeer er een mooie van te maken met z’n allen.Geniet van de blijheid van de kinderen en elkaar.hou van jullie😘😘😘😘😘
  3. Stella:
    1 december 2023
    Ik lees geen ondankbaarheid in je post hoor
    Vraag de Heilige Geest of Hij het wil openbaren dan komt het goed 💓
  4. Kees en Truida:
    1 december 2023
    Al met al weer een mooi verhaal. Mogelijkheid tot opereren en herstel, plezier maken met de kinderen, zowel binnen als buiten. Behulpzaam zijn op andere plaatsen. Wat een zegen ontvangen jullie, om die ook weer door te ogen geven en leven. Prijs de Heer. Een liefdevolle groet van Kees en Truida.
  5. Roelie:
    2 december 2023
    Ik loop wat achter met lezen maar het waren rare dagen voor mij. Maar lieverd wat ben ik trots op je wat je allemaal mag doen.