Jij bent een diamant van God

29 november 2023 - Reghin, Roemenië

Vandaag kunnen we een keertje uitslapen. André is als een vroege vogel op tijd wakker en stookt de kachel lekker op en zet alles voor het ontbijt klaar. We kunnen dus zo aanschuiven. Niet gek.

André, Jonathan en Raymond gaan samen met Paul het dak van een tante van Paul proberen te repareren want die lekt flink. Eenmaal daar is het niet veilig genoeg om echt op het dak te staan, alleen waar de balken liggen. Het valt zeker niet in 1 dag te repareren en ze weten ook niet wat ze dan nog meer gaan aantreffen. Uiteindelijk wordt besloten dat ze een groot zeil kopen en dat er overheen vastmaken. En zo gebeurt het. Het zeil zit er nu stevig op, en moet het zeker wel een aantal maanden op kunnen blijven zitten. Het zou mooi zijn als het de winter overleeft.

Uitkijken dat je niet door het dak zakt en toch de boel vast kunnen zettenHet dak bedekkenPaul op het dakJonathan zit hier op het dak

Irma en ik gaan vandaag naar het Diamonds project. Hier worden vrouwen en meisjes opgevangen die in de prostitutie zitten of zaten, maar vandaag halen we ook een paar jongere meiden op (rond de 14 jaar) die op het randje zitten. Eén meisje is al gesignaleerd met een jongen die echt al een heel stuk ouder is. Op zoek naar liefde die ze thuis niet krijgt, waar een vader is die haar mishandelt en een moeder waar ze geen connectie mee krijgt. Maar de liefde die ze dan hoopt te vinden, is niet de liefde die goed is voor haar... Lavi en Ramona halen een paar meiden op, wij gaan eerst nog boodschappen doen voor het eten en drinken en halen daarna de rest op.

We starten met drinken met lekkere koekjes en kletsen met elkaar. Het is nog een beetje aftasten hoe het gaat want de jongere meisjes zijn weer van een ander groepje (geen familie van de anderen) en dan is het altijd even afwachten hoe het verloopt. We maken kennis met elkaar en Lavi stelt wat vragen aan hun om ze beter te leren kennen. Lavi stelt voor dat ik eerst iets deel met hun en we daarna de creatieve verwerking doen. Ik had het al even op mijn hart liggen om hun meer te vertellen over diamanten. Op mijn vraag of ze weten hoe diamanten ontstaan geven ze aan dat ze dat niet weten. Ik leg het in het kort uit. Ook dat als de diamanten tevoorschijn komen ze nog niet mooi zijn en nog niet tot hun recht komen. Dat er in elke diamant barstjes zitten, daardoor zijn het ook echte diamanten, zo zijn ze te onderscheiden van nepdiamanten. Ik trek de lijn door naar hun, dat ze van binnen een diamant zijn, door God geliefd. Maar als ze tot hun recht willen komen, zullen ze zich door God moeten laten bijschaven. En als ze verkeerde keuzes maken, of als anderen hun kwetsen of beschadigen wordt de diamant besmeurd met modder/worden zij vies en beschadigd. Dan gooi je niet de diamant weg maar maak je het schoon of slijp je het weer. Dat betekent dat je dan mag vragen of Jezus je weer wil wassen en helpen herstellen. Dat wil Hij heel graag omdat Hij een diamant in hun ziet! Dan komen ze tot hun recht, mogen ze van hun zelf leren houden en kan Het Licht door hun heenschijnen wat een mooi schouwspel oplevert. We bidden vervolgens voor hun samen en ieder apart. Er ligt echt een rust op de groep.

De creativiteit is een spiegeltje met aan de achterkant... allemaal diamantjes! Die ze er zelf op mogen plakken: diamant painting dus. Zo wordt het elke dag een herinnering om hen er aan te herinneren dat ze een diamant zijn en dat ze kunnen kiezen om Jezus te volgen en zo naar buiten toe als een diamant kunnen en mogen schijnen. Ze gaan allemaal heel geconcentreerd aan de slag, het is soms bijna muisstil. Ze vinden het prachtig, ze krijgen er nog een organzazakje bij om het in te doen. Er is er 1 die echt heel creatief is en het patroon met andere steentjes opvult. Echt leuk! Dan is het tijd om de magen te vullen, Narcis heeft ondertussen gekookt en hij is naast al het andere ook nog eens een goede kok! We smullen er van. En dan is het al weer tijd om ze naar hun huis te brengen. Ze helpen allemaal mee om de boel op te ruimen en vertrekken we weer met het busje richting Apalina en dan door naar de kerk.

Van deze dag zul je geen foto's zien van de meisjes/vrouwen zelf, dit ter bescherming van hun privacy.

Diamant painting op de spiegeltjesAllemaal worden ze zo mooiKijk ze stralenNet zo mooi als de anderenGeconctreerd aan de slagHet eindresultaat

Eenmaal bij de kerk stopt Narcis de auto voor de ingang waar we met elkaar de dag afsluiten. Ik vind dat zo mooi, gewoon zo simpel. Hup, auto neerzetten (nog niet eens op een parkeerplaats) en samen bidden. In Nederland zou je er 10 x over nadenken om het zo te doen maar hier doen we het gewoon. En dan zien we ook hoe rijk het is als je dat doet!

De mannen zijn inmiddels ook terug en als Martin klaar is met werken gaan we bij een restaurantje eten. Even heerlijk ontspannen maar ook genieten van de mooie gesprekken. Maar natuurlijk ook veel plezier hebben. Hierna gaan sommigen naar bed en anderen blijven nog even op. Alweer een dag voorbij.

1. Roelie:
    29 november 2023
    Wat weer een mooie bijzondere maar ook schrijnende dag
  2. M. Mateboer:
    29 november 2023
    Lieve kinderen,
    Wat fijn dat je iets voor die meisjes kan doen!Er is veel gebed nodig, wat is de nood toch groot. Gezegende dagen en liefs van papa en mama. 😘
  3. Ma:
    30 november 2023
    Wat mooi dat ze er telkens aan herinnerd worden dat ze geliefd zijn,een parel in Gods hand.Een geslepen diamant die schoonheid en liefde uit kan stralen naar een ander.🙏🏼⚓️❤️ veel liefs voor jullie allen😘