Kinderwerk in Petelea en Apalina

28 november 2023 - Reghin, Roemenië

Vervolg op 27 november van André:

Met 2 medewerkers naar Apalina gereden en diverse familie's bezocht en gezien onder welke omstandigheden zij leven. Verhalen aan gehoord en met en voor sommige mensen gebeden.

28 november:

Na ons ontbijtje lopen we weer naar boven. Vandaag doet Ronald een dringende oproep om te bidden voor financiële steun voor de stichting. Op dit moment is de rekening bijna leeg, terwijl ze elke maand €4.000,00 nodig om de projecten te kunnen laten draaien. Doordat de kosten ook hier aan het stijgen zijn, is er ook meer geld nodig. Wat zo bijzonder is dat ik even later op de app van YouVersion de dagtekst lees: 2 Korinthe 9:7. Als wij bidden mogen we vertrouwen dat God diegenen zal aanraken...

Na de koffie gaan we uiteen. Martin moet ook vandaag gewoon aan het werk voor zijn baas, daarnaast heeft hij nog wat gesprekken met een aantal van het bestuur van Phoneo. André en Irma gaan samen met Ruxandra, Femke en Maria naar Casa Ana:

Hier worden kinderen opgevangen waar ze aandacht en liefde krijgen maar ook de basis normen en waarden meekrijgen.

Met de bus rijden we een rondje door de wijk. Een stukje over asfalt en de rest over modder. En ondertussen kijk ik naar armoedige huisjes.

Wat hebben wij het toch goed in Nederland. Al is het maar dat we ramen en deuren hebben die niet stuk zijn.

Het eerste kind die we ophalen is er niet. Ik begrijp dat die mee moest om te bedelen op straat. Ja, dat doet pijn, het kind krijgt vandaag dus geen liefde en aandacht die ze zo hard nodig heeft.

Uiteindelijk zitten er 6 kinderen in Casa Ana.

We beginnen met cake, drinken en stukjes sinaasappel.

Nou wat zitten ze te smullen. Eén stuk in de hand, het andere stuk in de mond. Geweldig om te zien hoe ze hier van genieten.

Daarna gaan we met elkaar op de bank zitten bij de kachel. Er wordt een bijbelverhaal verteld en over de liefde van Jezus voor hun.

We sluiten het af met een liedje met een dans. Ze doen allemaal enthousiast mee.

We gaan verder met een knutselwerkje. Deze hebben wij meegenomen uit Nederland. Een spinner van hout die ze mogen inkleuren.

Ze vinden het erg leuk en zijn geconcentreerd aan het kleuren.

En daarna moet er natuurlijk geleerd worden hoe ze de spinner moeten laten draaien. Het is even oefenen maar als het lukt dan zijn ze helemaal trots.

Na het stilzitten mogen ze lekker buiten spelen. Even hun energie kwijt kunnen door te rennen en fietsen.

Moe komen ze binnen en kunnen we beginnen aan een warme maaltijd. Niet alles krijgen ze op, maar weggooien wordt niet gedaan. Dan maar in een zakje mee naar huis zodat ze thuis nog wat hebben.

Het is een dag vol indrukken. Moe gaan we naar huis en laat ik alles nog eens bezinken.

Drinken en cake in Casa AnaOok hier wordt druk gekleurdEn nog netjes ookEen man er bij is toch wel erg leuk voor de jongensStoeien met André

Ik (Alien) ga vandaag samen met Lavi, Ramona, Anne en Adriana naar Apalina om kinderwerk te doen. We halen boodschappen en eenmaal in het wijkcentrum zetten we alles klaar. Lavi en Ramona halen de kinderen op uit de wijk terwijl Anne en ik nog wat kleding opvouwen en opruimen en Adriana vast het drinken vast klaar zet met cake. Even later komen ze binnen glibberen met met 11 kids uit de wijk. Ze zijn buiten bezig met buizen onder de weg,we hebben dus maar een smal strookje 20-30 cm modder langs de schutting om bij de buitendeur te komen. Ze smullen van de warme chocolademelk en slagroom. Lekker hoor! Sinds een tijdje vullen ze de middagen iets anders in. Waar voorheen vaak wat uitgebreider aandacht was voor een heerlijke douchebeurt en schone kleding, nemen ze nu wat meer tijd voor worship en bidden samen met de kinderen. We starten dus na het drinken met worship, heerlijk zingen met bewegingen. De kids doen goed mee, je ziet ze genieten. Daarna gaan we met ze bidden. Lavi en Ramona bidden voor elk kind apart terwijl de kinderen ondertussen zelf ook bidden. Daarna vertellen de kinderen wat ze voelden. Eén kindje vertelt dat ze God had gezien, een ander voelde Gods liefde en het volgende kindje vertelt dat ze de liefde die ze voelde aan het kindje naast haar had gegeven. Bijzonder om dat zo te horen. Het meisje wat naast me zit huilt. Ik neem haar op schoot en ze kruipt helemaal tegen mij aan. Ik vraag aan Ramona om voor haar te bidden, we voelen beiden haar verdriet, maar komen er niet achter waardoor het komen. Even later huilen we dus alle drie...

Adriana doet vandaag het praatje. Het is haar eerste keer. Ze zou het eigenlijk volgende week doen, maar haar praatje die ze dan zou willen doen sluit zo mooi aan op mijn werkje dat ze het toch vandaag doet. Naar mijn idee doet ze het goed, ze leest het eerste deel van het kerstverhaal voor en neemt de kinderen in het verhaal mee. Mooi om zo'n jonge meid te zien groeien!

Het werkje vinden de kinderen superleuk. Ze kleuren rondjes met tekeningen van het kerstverhaal in, die weer passen in een kerstbal. Voordat ze de kerstbal sluiten doen we er nog nepsneeuw in. Vervolgens leuk versieren met strass steentjes. Ze zijn allemaal geconcentreerd bezig en vinden het erg leuk. Soms is delen van de spulletjes nog wel lastig! Voordat we gaan eten, maken ze nog wat loom-armbandjes en kettingen. De warme soep met brood gaat er goed in. Daarna is het toch echt tijd om ze weer naar huis te brengen. Ondertussen proberen wij de boel weer een beetje schoon te krijgen. Wat toch best wel een stuk lastiger is omdat er vandaag geen water is aangezien ze buiten bezig zijn. Of het er overal echt schoner van wordt is dus de vraag. De wc doortrekken is dus ook niet mogelijk... en ze zijn toch naar wc gegaan! 🤧.

Vanavond eten we lekker simpel een soort macaroni. De avond vliegt voorbij door de gesprekken en spelletjes. Gezellig zo!

De leuken gemaakt door Raymond en Jonathan zien er nog steeds goed uitEerst de handen schoonmaken voordat ze wat lekkers krijgenEn met nieuwe stiften!Geconcentreerd aan het kleurenIk kan er ook wat vanTrots!Zie je hoe mooi deze zijn?Inkleuren van het kerstverhaalSamen armbandjes en kettingen makenZie je hoe mooi mijn haar is gedaan door Anne?!Ramona en Anne met de kinderenLavi en RamonaLekker etenKerstbalKerstbalAndré aan het koken

1. Roelie:
    28 november 2023
    Zo trots opjou dat je dit allemaal doet
  2. Janine de Jong:
    29 november 2023
    Wat een leuk werkje! En wat fijn dat jullie dit allemaal doen!
  3. Ma:
    29 november 2023
    Wat een blije gezichtjes van die kinderen met die leuke knutselwerkjes,liefde geven en ontvangen.Dat is toch een voldaan gevoel.groetjes voor jullie allen en veel liefs.
  4. Stella:
    29 november 2023
    Wat bijzonder hoe God spreekt tot de kinderen
    Laat de kinderen tot Hem komen EN verhinder ze niet. Halleluja!