Op zoek naar de verborgen schat

1 april 2022 - Cluj-Napoca, Roemenië

Lekker uitgeslapen vandaag. Roelie helaas wat minder want ze heeft veel last van hoesten, waarschijnlijk door de droge lucht.

Na een ontbijtje op onze kamer gaan we vandaag op zoek naar de verborgen schat in Cluj-Napoca; Medieval Cluj: The Secret Of King Matai. Een leuke expeditie door de stad waarbij je allerlei mooie plekken ontdekt in de stad maar ook een verhaal wat hier speelt en te maken heeft met diverse personen uit het verleden. Sommige vragen zijn best pittig, maar meer omdat je dan te ver door denkt. Sommige plekken hebben we gisteravond al gezien, maar in het donker is dat toch weer anders dan overdag. Het is een mooie stad, de moeite waard voor een city trip. Op onze kamer gaan we aan het einde van de middag onze blog schrijven. Dit keer is het echter een speld in de hooiberg zoeken om de juiste namen te vinden bij de diverse foto's. Maar uiteindelijk is het toch gelukt. Ondertussen heb ik foto's gekregen van de sponsorkinderen dus die kan ik dan ook aanvullen. Thuis was het waarschijnlijk zoeken naar een beetje tijd daarvoor, dus het komt eigenlijk wel goed uit dat we nog hier zitten. Martin heeft vanmorgen nog navraag gedaan over de koffer. Hij wordt echter van het kastje naar de muur gestuurd en is uiteindelijk nog niets wijzer. Eén ding is zeker, ze hebben bij Wizzair wel een flinke fout gemaakt... want een koffer mag nooit mee in het vliegtuig als diegene niet geboard heeft. Nu nog de koffer zien op te sporen....

Om half negen gaan we op zoek naar een restaurantje. We willen bij restaurant Agape gaan eten maar die blijkt al 2 jaar niet meer open te zijn. Het bord hangt er dus nog wel. Dan maar verder op zoek. Een paar restaurantjes bekijken we nog maar die zijn of al vol of we hebben daar nu geen zin in. We komen bij Muura uit. Het ziet er gezellig uit. We schuiven aan en kiezen voor een heerlijke goulash, een traditioneel recept. Na de cheesecake (die we net niet helemaal opkregen) zitten we echt bom- en bomvol... terwijl het echt niet veel was en we best trek hadden. We zijn blij dat we nog even moeten lopen, maar we gaan toch maar op bed liggen (23.00 u) want rechtop zitten is niet echt lekker🙈. Hopen dat we morgen uitgebuikt zijn 😉.

Statuia lui Baba Novac en de Cluj Tailor’ TowerReformed Churchill (franciscan order of friars miror)Binnenkant Cathedrala Greco-Catolica Schimbarea la FataCathedrala Greco-Catolica Schimbarea la FataAgape restaurantCappuccinoBiserica sfântul Mihail din Cluj-NapocaStrada Matei CorvinCasa MatiaBiserica FransiscanaStatuia lui Mihai ViteazuVolgens mij is iemand zijn mega knuffel kwijtLangs de trappen staan er meerdereRoelie loopt alvast vooruit op de strada Galileo GalileiOok hier hebben ze zomaar mooie bloemetjes staanRoelie zit ook bestLekker zitten in het zonnetje in Cetatuia ParkTer herdenking aan de gedeporteerde joden in de diverse oorlogenSinagoga NeologaRaampje van de synagogeSynagoge NeologaGlorie aan de roemeense strijderStandbeeld bij de Dormition of the Theotokos CathedralDormition of the Theotokos CathedralHet andere standbeeldStandbeeld bij de Dormition of the Theotokos CathedralDormition of the Theotokos CathedralTijd voor een kopje koffie in een gezellig koffiebarretjeEven genieten van een bakje brownie latteVerslagje tikkenOp de een of andere manier houden ze hier van torentjes...Echt gezellig zoGezellig restaurantje MuuraEen laatste toastGoulashCheesecake... mmm