Dag 6. Sauzen, tekenen, voorstrijken, kinderwerk enzovoort

1 augustus 2016 - Reghin, Roemenië

Vanmorgen moesten Sjanie, Tabitha en Thom al vroeg op, ze moeten om 8 uur aanwezig zijn bij Peter voor het dagkamp.

Sjanie over het kinder dagkamp: we beginnen met de voorbereidingen van het kinderwerk. Ontbijt klaarmaken, tafels en stoelen klaarzetten, materialen voor de knutselwerkjes klaarleggen, slingers en ballonnen ophangen voor het welkom en een slinger met de pictogrammen waar het dagprogramma op staat. Even later komen de kinder met busjes aan uit de wijk Apalina. Baldadig, maar ook wat nerveus en met grote nieuwsgierige oogjes keken ze rond. In groepjes aan elkaar vastgeklampt. We maakten met elkaar kennis. Na de pret van het handen wassen en drogen gaan we aan het ontbijt. Daarna worden de tanden gepoetst. Vol verwachting en giegelend wat er verder gaat gebeuren. Onder de partytent wordt het lied "laat de kinderen tot Mij komen" voorgelezen en uitgebeeld en daarna met zijn allen gezongen onder begeleiding van een gitaar. Hierna is er een kringspel. Daarna worden ze in groepjes verdeeld voor de workshops: tekenen, schilderen en t-shirt versieren. Het valt ons op dat de jongens vooral huisjes met raampjes en bovenverdiepingen tekenden, de meisjes vooral bloemen en hartjes. Vol overgave waren ze aan het werk en als je zei dat het mooi was blonken de ogen vol trots. Na de warme maaltijd, wat ze thuis lang niet altijd krijgen, wordt er veel gezongen. Het is mooi weer, een spel met water, emmers en boterhamzakjes volgt, dus dan weet je het wel... Dolle pret, gieren en gillen! Allemaal zijn ze erg enthousiast. Dan is het voor vandaag al weer afgelopen en worden de kinderen met busjes weer teruggebracht. We zwaaien ze uit, hopelijk tot morgen!
De rest van de ploeg ging via het kantoor of rechtstreeks naar het schoolgebouw toe. Na wat regeldingen konden we eindelijk aan de slag. We kregen later de sleutels mee, zodat we morgen gelijk aan de slag kunnen en op niemand hoeven te wachten. Eindelijk konden we beginnen aan het tekenen van de muurschildering. Met beamer en laptop lukte dat aardig goed. Uiteindelijk stond het op de muur. Morgen kan het echte werk beginnen... ;) Andere muren en kamers zijn voorgestreken. We hebben weer veel gedaan. Aan het begin van de avond gaan we nog in het kerkje van Jozsef kijken, hij is daar de "father" (predikant). Vol enthousiasme vertelt hij over zijn gemeente, de historie enz. Ook gemeentes uit Nederland hebben geholpen met het bouwen van zijn kerk, de schilderingen van deze gemeentes hangen onder de galerij. Na de rondleiding gaan we met zijn allen eten in het restaurant tegenover het pension. Met 12 man, dat zijn er wel heel veel. Het duurt dan ook even voordat het eten op tafel staat (maar de kok is dan ook alleen aan het koken), maar dan hebben we ook wat. Het ziet er heerlijk uit en dat is het ook. Ook hoe het opgediend is. Voor dat geld eet je absoluut niet zo'n maaltijd in Nederland. Nog geen €95,00!! Met een goed gevulde buik duiken we niet veel later ons bed in.