Van een vlinder tot een wollig hartje...

23 januari 2024 - Apalina, Roemenië

Vanmorgen hebben we dan toch een gezamenlijke stille tijd. Delbert zingt allerlei liederen en speelt daarbij op de gitaar en hebben we tijd voor aanbidding, gebed, overdenking enz. Het is een gezegende tijd.

Daarna bidden we samen met Lavi, Ramona, Anne en Adriana om bescherming voor onszelf en de kinderen in Apalina en dat we Gods liefde mogen doorgeven aan deze kinderen. We halen boodschappen bij de Lidl en rijden dan naar Apalina. Daar doet inmiddels de elektriciteit het weer dus kunnen we hier het kinderwerk houden en hoeven we niet naar Sushen. Adriana begint met het voorbereiden van het eten, wij zetten de spulletjes vast klaar en al snel komen de kids er aan. Heerlijk om die (vieze) snuitjes weer te zien! Her en der komt een kind een knuffel halen... tenminste, je wordt gewoon vastgepakt en je hebt gewoon te knuffelen. Helemaal niet erg hoor! Ongetwijfeld zal er ergens een snottebel blijven hangen of de modder over je broek gaan maar dat geeft niets. We beginnen met wat drinken, sinaasappelstukjes en een koek. Sommige kinderen krijgen ondertussen wat schone en warmere kleding aan. Lang niet elk kind is goed gekleed. Veel hebben enkel een teuitje en een broek aan, geen sokken, geen ondergoed gebeurt heel vaak.

Daarna is het tijd voor liedjes zingen en er lekker bij dansen met bewegingen die er bij horen. Bij "Alleluiah" is het heel duidelijk hoorbaar en worden de armen de lucht ingeslingerd. Bidden hoort er ook bij. De kids gaan op de stoelen zitten en gaan geconcentreerd zitten. Ze doen echt mee! Voor elk kind apart wordt er gebeden. Je ziet dat er best wat kinderen aangeraakt zijn en zelf ook duidelijk bidden. Tot het eind toe blijven ze allemaal rustig zitten. Ramona vertelt over Jozef en Farao, het liedje wat ze op zomerkamp hebben geleerd kennen ze ook nog goed.

Dan volgt het werkje: met chenilledraad maken we allerlei diertjes met oogjes. Erg leuk om te doen. Voor sommige kinderen is de spanningsboog niet zo groot meer en die gaan heerlijk stoelendans doen. Tot ze uiteindelijk allemaal mee doen. Ze hebben grote pret, maar soms is het ook best moeilijk als je af bent. Dan wordt er nog wel eens boos weggelopen. Ja, ook dat hoort er bij. Ondertussen is Adriana klaar met het eten: lekkere worstjes met gerulde ei met wat fijngesneden groenten er door. En uiteraard met een paar plakken brood. Bijna alles gaat schoon op. Helaas is het voor de kids weer tijd om naar huis te gaan. De radio gaat aan en op een christelijk nummer wordt er luid en vrolijk meegezongen. Het busje hotst vrolijk mee door de kuilen n de gaten op de weg. Dan is het poetsen geblazen, sjonge, wat is er dan in een korte tijd alles vies! Met gebed sluiten we af en gaan we terug naar de kerk. We merken dat het allemaal toch wel aardig wat energie heeft gekost. Maar uitrusten is er voor ons nog niet bij.

Voor ons het startsein voor het volgende evenement: de ladiesnight! We organiseren zo vaak wat voor de Roma's maar voor het team is het net goed leuk en belangrijk om wat leuks te doen met elkaar. Dus op naar de Lidl om boodschappen halen en alles klaar maken want om 18 uur staan ze op de stoep. We gaan wolvilten, zowel nat als droog. Erg leuk en we zijn benieuwd wat er gemaakt gaat worden. We snijden de komkommers, de worst en maken stokjes, snijden de koek en zetten koffie en thee. We zetten net het laatste op de tafel als de eersten binnenkomen. Als ze allemaal wat lekkers hebben gepakt wordt er gekozen wat ze willen maken en of ze het met nat- of droog (dus met naald) vilten willen doen. Het voor hun allemaal de eerste keer dat ze dit doen. Waar je in het begin de aarzeling merkt zie je langzamerhand menig kunstwerkje groeien. Van een kikker tot een hoofdband en van een boekenlegger tot hippie pop in bed. We hebben plezier met elkaar en lachen om elkaar op een leuke manier. We genieten er allemaal van. Nog even wordt het spannend, de electriciteit gaat uit. Het hele blok is donker. Dus de telefoons er bij en de zaklampje aan. Even later springt het licht weer aan.  Rond 20.15 u gaat iedereen weer naar huis. Moe maar tevreden en sommigen die het zeker vaker gaan doen. Als alles opgeruimd is, kunnen wij ook eindelijk met de beentjes omhoog. Nu nog even nagenieten voor we het bed induiken. Morgen lekker uitslapen is dus heel welkom!

Vandaag zitten er ook 3 korte video's bij. Het laatste filmpje is in het busje opgenomen met plukkende kinderen die er ook op wilden dus de kwaliteit is niet geweldig maar geeft wel goed de sfeer weer 😀!

Samen biddenAandachtig bidden de kinderen meeZelfs de jongste bid meeGroot verdriet...Sommige maken er meerdereAllerlei beestjes worden er gemaaktStoelendans!Als je dan even boos bent is een hobbelpaard even een een uiteustpuntHet eten smaakt goedSmullen maarNou zingen kunnen ze!En dit dus ookZo ziet het er ook uit... voor deze kinderen een dagelijks uitzichtAlle hapjes staan klaar of in de koelkastAlles staat bijna klaarOndertussen wordt er hard gewerkt!Even een korte uitlegDikke pretEr komt al heel wat moois te voorschijn

Anni maakte een schilderijtje van de zee

Lomis wilde een wollig hartje en het koekiemonster, gelukt dusDroogvilten door Ruxandra

1. Ma:
    23 januari 2024
    Wat een lekkere snottebellen en blubber,Water en zeep zijn er goed voor😂😂
  2. Roelie:
    23 januari 2024
    Wat mis ik dit, heerlijk om te zien..
  3. Rinie van Gelder:
    23 januari 2024
    Wat heerlijk weer om je verslagen weer te lezen.alleen moet ik er wel een poosje tijd voor uittrekken,wat een lange maar ontzettend leuk weer.