Wat een vrije dag met Nederlanders in Roemenië heeft te maken

20 november 2021 - Reghin, Roemenië

Vandaag een dagje vrij...

Dus eerst lekker uitslapen en dan op ons gemak een broodje roosteren en een kopje koffie er bij. Martin voelt zich gelukkig al een stuk beter maar nog niet helemaal 100%. We besluiten dus maar om niet echt weg te gaan en wat klusjes op kantoor te doen. Het is trouwens toch een miezerige dag, dus ook niet echt weer om er op uit te gaan. We gaan eerst naar de kluswinkel, slaan wat benodigdheden in en eten nog een paar roemeense gehaktstaafjes voor we terug gaan. Eigenlijk willen we het kantoor ook een beetje gezellig maken dus een plantje zou wel leuk zijn. Maar zie die hier maar eens te vinden. Een tuincentrum is zo te zien alleen in Targu Mures dus een eindje rijden. En veel bloemen zie je hier niet. Wat bij de supermarkt staat is ook niet onze keus. Dus toch maar bij de bloemenzaak in het central park. Wat een kleurige bloemen zijn daar te vinden. Ik weet dat wij vroeger wel eens proefjes deden met bloemen en inkt, maar die worden hier dus gewoon verkocht 😀! Onderweg komen we nog een schitterend orthodox kerkje tegen. We stappen even uit en de kerk is zelfs open. We hebben een gesprekje met de pastor. Het kerkje is nog niet af van binnen. 20 Jaar geleden zijn ze begonnen met het bouwen er van, 220 families hebben geholpen, ook met financiën. Nu is het bijna af, alleen nog van binnen stuccen en er muurschilderingen op maken.  Zo heb je opeens weer een heel gesprekje met iemand.

Eenmaal terug op kantoor gaan we gauw aan de slag. Gebroken handgrepen vervangen, deurtjes goed opgehangen in de hengsels, schilderijtje opgehangen, fruit neergezet en wat plantjes in de potten gedaan enz. En natuurlijk haakjes voor de handdoek en theedoek opgeplakt (lekker Nederlands 😀 😀 😀). Ach, van die dingetjes die altijd blijven liggen zeg maar, net als in je eigen huis, zeker als er belangrijkere zaken zijn. O ja, en natuurlijk de WiFi zo gefixd dat we achteraan de gang ook een goed signaal hebben... 😉. Nu benieuwd of ze het ook merken.

Het is zo leuk om zoiets te doen... in mijn hoofd gaan er dan allemaal pretlichtjes branden.

Vanavond aten we bij Gina. Zo goed om elkaar weer te zien! Na een heerlijke english tea (jaja, met melk) hebben we een echte kerstmaaltijd gehad (😉). En een heerlijke zelfgebakken taart bij de koffie. Om elkaar weer te spreken en te bemoedigen, van ❤ tot ❤. Heerlijk gelachen met elkaar maar ook emotionele momenten kunnen delen. Mooi dat het zo allemaal bij elkaar komt.
Om dan samen gelukkig tot de conclusie te komen: "I read the last page of the bible. It's all going to turn out all right!"

Pleintje met een orthodoxe kerkMarktje voor de kerk met locale productenLocale productenLocale productenFlorăria FlamingoOrthodoxe kerk vlak voor ReghinSchilderij van Jezus in de kribbeGeweven schilderijDiverse schilderijenBalkonGlasraampjes in een lijstZijkant van de kerkWeg naar ReghinKleurige bloemenBlauw is wel favoriet hier...Altijd al blauwe rozen willen hebben?Bloemenshopje in Parcul CentralZo, ook weer gefixdZo, eindelijk een passend schroefje gevondenWe blijven tenslotte Nederlanders;)English teaHeerlijke zelfgebakken taart door Gina volgens eigen recept

I have read…

1. Roelie:
    20 november 2021
    Heerlijk, zo'n vrije dag, masr was het wel een vrije dag? Gast het nog steeds goed met je?
  2. Kees en Tuida.:
    20 november 2021
    Dank weer voor het delen. En dankbaar dat Martin weer redelijk opgeknapt is. Veel plezier nog en dat jullie tot zegen mogen zijn en gezegend mogen worden. Liefs van Kees en Truida.
  3. Ma:
    21 november 2021
    Leuk om te horen dat jullie een vrije (klus)dag hadden.Gezellig samen klusjes doen!! Gelukkig dat Martin weer wat opgeknapt is en gaat het met jou Goed?? Veel lieve groetjes en doe voorzichtig.
  4. Tabitha en Salmon:
    21 november 2021
    Erg leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben en zoveel mooie dingen mogen doen😊. Nog veel plezier en succes gewenst de laatste dagen! Liefs Tabitha en Salmon