Efthalou en Mytilini: dag 3

17 februari 2016 - Efthalou, Griekenland

Vannacht zijn er drie bootjes opgepikt door de Griekse kustwacht en via Petrà naar het IRC kamp gebracht. 71 mensen waarvan 20 kinderen. Gelukkig gezond, alleen nat en koud. Vanmorgen waren er bootjes gespot aan de Turkse kant. Wat goed te zien was, was dat de Turkse kustwacht probeerde om 1 van de bootjes vol met water probeerde te krijgen. Hoe triest kan het zijn! Gelukkig kregen we later te horen dat het bootje ondanks dat toch het Griekse water heeft weten te bereiken en nu dus veilig geland is. Hoe bang zullen die mensen zijn geweest! Vanochtend vroeg zijn er nog 2 bootjes opgepikt. 1 daarvan is ook naar het kamp gebracht. Het is niet zo heel druk dus ga ik samen met nog een ploeg naar de zuidpunt van Mytilini. Met een hele ploeg, ook van andere organisaties, gaan we daar het strand opruimen, alle boten, zwemvesten enzovoort opruimen. Ik ben benieuwd! Het is een beetje bewolkt, maar wel lekker van temperatuur. We krijgen een korte uitleg wie welk deel opruimt. Er wordt ons dringend gevraagd geen foto's te maken van het strand voor en na het opruimen en als we het doen alleen voor persoonlijk gebruik. Ze zijn bang dat het negatief uitgelegd zou kunnen worden en willen dat voorkomen. We zijn van ongeveer half twee tot 5 uur bezig geweest en nog is het niet allemaal opgeruimd. Wel zweten hoor, elke keer hele stukken over de rotsen en keien alles verzamelen en naar het punt slepen waar de auto bij kon komen. Ik was blij dat het nu geen 29 graden was. 1 medewerker viel op een gegeven moment bijna flauw, dus met wat water, een reep en even wat rust weer op de been geholpen. Toch nog wat medisch ;) Nog liggen er boot resten, zwemvesten, flesjes enz.. Maar het ziet er een stuk schoner uit! Maar voor hoelang is maar de vraag. Vandaag kwamen er in Mytilini weer veel boten aan. Dus het is afwachten.