IRC kamp, Kalloni: dag 16

1 maart 2016 - Kalloní, Griekenland

Zo, vandaag een lekker bezig dagje gehad. Begonnen op de dirt road, daarna op het IRC kamp allerlei papieren uitgezocht en opgeborgen. Lijstjes gemaakt. Daarna gezellig met Rembrand en Henk flesjes met NaCl oplossing gevuld om mee te geven aan ouders waarvan de kleintjes een verstopte neus hebben. Na een lunch met hun afgereisd naar Kalloni om spullen in te slaan voor de night shift in kamp Moria. In een winkeltje met office artikelen raak ik in gesprek met de eigenaar. Hij vraagt het een en ander over de stichting en waarom ik het doe. Hij vertelt dat hij die dag een sollicitatie heeft bij Samaritans' Purse. Aangezien de winkel al een tijdje minder goed loopt door het dalende toerisme de afgelopen jaren, wil hij er mee stoppen. Door te gaan werken bij deze stichting hoopt hij zich te kunnen inzetten voor de vluchtelingen of elders op de wereld. Wat dus ook kan betekenen dat hij met zijn gezin dus naar een heel ander land zal moeten gaan! Zo mooi om te zien dat je iets wat eigenlijk negatief is, zo kunt omzetten in iets positiefs! Op de medische meeting hadden we heel wat puntjes vandaag. Na het eten nog 2 nieuwkomers een rondleiding gegeven en spullen voor hun geregeld. Daarna mijn koffer ingepakt. Morgenochtend ga ik namelijk met de rescue boot mee. Om kwart voor 4 moet ik dan mijn bed uit :( en daarna klaar maken. Om half 5 bij het rescue team zijn. Lijkt me erg spannend!

Wat zal ik dit allemaal vreselijk gaan missen. Ondanks dat ik het niet zo heel druk heb gehad met direct contact met de vluchtelingen, wel heel zinnige dingen kunnen doen. Ik heb hier een geweldige tijd gehad, met wat moeilijke (emotionele) momenten, maar ook met zoveel mooie momenten om op terug te kijken. Het voelt zo dubbel. Je wilt graag naar huis om je eigen man en kinderen weer te zien, hen te kunnen zien en voelen, maar aan de andere kant wil je hier blijven omdat je nog zoveel dingen ziet waarbij je zou willen helpen!