Opnieuw op reis naar Lesbos/Athene

15 februari 2016 - Mytilini, Griekenland

Vanmorgen vroeg mijn bed uit. Echt niet mijn ding, ben dus blij dat ik niet elke dag om 4:15 uur mijn bed uit hoef!
Om 6:445 uur gaat "mijn" vliegtuig. En nu zit ik dus hoog boven de wolken. De zon schijnt hier ;) Strakblauwe lucht dus, met onder ons een witte laag van de wolken. Mooi om te zien, ook als je opstijgt en alles kleiner en kleiner ziet worden, de twinkelen lichtjes van Amsterdam...
En nu op weg naar het bekende onbekende. Het lijkt alweer zo lang geleden, maar het is nog maar 2 maanden geleden dat ik voor het eerst deze reis ondernam. Toen was alles nog onbekend. En toch zal het waarschijnlijk nu heel anders zijn. Er is ondertussen zoveel veranderd. Er komen momenteel minder bootjes aan, de medische posten zijn wat verschoven doordat er meer bootjes begeleid aankomen en daardoor rechtstreeks naar de haven gaan. De landingen zijn dus een stuk prettiger voor de bootvluchtelingen.
Maar je weet het niet. Er staan zoveel vluchtelingen bij de grens van Syrië /Turkije te wachten. Maar het machtsvertoon van de turkse kustwacht, de Europese vloot... het houdt ze nu wat tegen, maar voor Hoe lang? De vorige keer liep het ook elke keer anders. Zodra je wat geregeld had veranderde het weer.

Maar goed, ik was nog onderweg. In Athene aangekomen, hadden we nog 5 uur om te overbruggen. Tijd om Athene te ontdekken dus. Met zijn 5en (Bjorn, Christopher, Marleen en Anne Margriet). Met de metro naar Athene centrum. 40 minuten. Moet lukken dus. Konden we nog net een paar oudheden bekijken in vogelvlucht. De Areopagus Hill, de tempel van Zeus, Passeidon, de Acropolis...
Mooi om zo even Athene op te snuiven. En toen terug naar het vliegveld. Helaas werden we de verkeerde kant opgestuurd en hadden we dus een andere metro te pakken. Net 1 minuut te laat dus een half uur wachten. Dat werd dus wel erg krap. Een kwartier vanaf het metrostation, koffer uit het depot halen, inchecken, door de douane... dat werd dus rennen! En het was al zo warm, zeker boven de 25 graden. Echt op het nippertje het vliegtuig gehaald. We hadden wel de hele vlucht nodig om een beetje uit te zweten... hahaha...
Nu veilig in Molyvos. Morgen om half negen introductie. We zijn benieuwd wat de dag gaat brengen. Welterusten.