Introductie, dag 2

16 februari 2016 - Míthimna, Griekenland

Vandaag introductie gehad. Eerst een algemene en daarna een medische. Opnieuw de dirt road op samen met de andere (nieuwe) verpleegkundigen. Daarna het nieuwe IRC kamp en de medische post bekeken. Die zien er mooi uit. Mooi opgezet, goed geregeld. De oase (de medische post bij Eftalou) is er niet meer. Wel een raar idee als we er langs rijden. Ook alle tentjes van de andere organisaties die langs het strand stonden zijn weg. Het lijkt gelijk zo anders! Vanmiddag hadden we vrij tot de medische meeting. Dus nu maar samen met Marleen en Anne Margriet (vpk-en) het dorp in. Het is echt een mooi dorp. Wel een hele klim naar boven, zeker als je echt dus geen conditie hebt zoals ik;) En aangezien het hier 29 graden was en ik alleen maar lange broeken had, had ik het nog warmer. Maar je hoort me absoluut niet mopperen over het weer!

Daarna de medische en algemene meeting. Voor mij was het meeste wel bekend. Sommige dingen zijn veranderd, andere dingen zijn het zelfde gebleven. Het was een rustige dag vandaag, net als de afgelopen week. Doordat de Turkse kustwacht sterk patrouilleert en er van de NAVO ook boten deze kant op komen wordt het lastiger voor de vluchtelingen om over te steken. Er zijn 3 bootjes aangekomen, maar er zijn ook bootjes door de Turkse kustwacht bij de kust opgepikt, de vluchtelingen allemaal gearresteerd en de bootjes verbrand. Het is toch triest dat je gearresteerd wordt omdat je wil vluchten voor het geweld! Ik heb geen idee hoe je dat zou kunnen verantwoorden:(

Morgen gaan we met een aantal naar Mytilini om de zuidpunt (waar je niet met auto's in de buurt kunt komen) op te schonen, alle restanten van bootjes, reddingsvesten enz  samen met andere organisaties op te ruimen. Tenzij er natuurlijk bootjes komen. Afwachten dus.