Vandaag ga ik dan echt klussen

10 januari 2023 - Solovăstru, Roemenië

Vanmorgen niet heel uitgerust wakker geworden, mijn verkoudheid hield me zo nu en dan wel wakker. Maar ik ben er weer, dus we gaan er voor. Om 9 uur rij ik met Paul en Nicolai naar het "nieuwe" huis van Ilja. Het ligt geweldig, met uizicht op de bergen aan de ene kant en aan de andere kant een deel van het dorp tegen een kleine helling. Je hoort weinig, echt een oase van rust (zolang wij geen lawaai maken dan). Ilja vindt het heerlijk, maar ik zou na een tijdje toch diep ongelukkig worden. Ik vind het heerlijk als ik mensen om mij heen heb, als er leven in de brouwerij is om mijn huis.

Maar voor nu is er geen rust. Tijdens de werkzaamheden is er best nog wat naar voren gekomen aan extra werkzaamheden. In 1 ruimte moet er een nieuwe vloer gestort worden en eigenlijk overal moet het stucwerk van de muur en opnieuw gedaan worden. Plafonds vernieuwd vanwege houtrot... werk aan de winkel.

Vandaag gaan we eerst samen de zolder op, de balken van de bovenkant insmeren met spul tegen houtrot. Dus masker op, handschoenen aan en smeren maar. Alleen de dikke balken zijn betrouwbaar om op te staan, dus hier en daar is het wel balanceren om er bij te kunnen. Uiteindelijk krijg ik er handigheid in. Een paar planken dwars neerleggen, gewoon gaan zitten met de benen naar beneden en dan de balken insmeren en telkens een stuk opzij opschuiven. Is dat stukje klaar dan weer de planken verleggen. Er liggen nog best wat houtkrullen en stof op zolder, dus de koffiekopjes op tafel in de kamer zijn ook gelijk gevuld. De mannen gaan vast spullen halen voor het beton storten en kruien zand in de kamer.

Als Ilja weer terug is van de spullen betalen gaan we het hek buiten schuren, het is nu nog mooi weer. Dan is dat voor dit moment even beschermd voor de winter die binnenkort wel zal komen. Later kunnen er dan wel weer planken vervangen worden. We wandelen nog even samen naar de rivier die vlakbij voorbij komt. Genieten zo! Ondertussen kletsen we nog een beetje bij, voor zover het gaat met al die herrie van de schuurapparaten. Zo nu en dan komen er wat oudjes uit het dorp voorbij die even een praatje maken met Ilja. Eén man komt zelfs met een zakje heerlijke druiven aanzetten. Lekker hoor!

Om 16 uur houden we het voor gezien. We ruimen de boel op, morgen verder. Thuis eerst maar eens douchen en dan even lekker niksen. Mijn boek heb ik gisteren al uitgelezen. Het is trouwens echt een aanrader! Straks nog wat eten klaar maken, wat info verzamelen voor de werkvakantie en dan maar vroeg onder de wol.

Als ik naar de keuken loop om mijn eten klaar te maken staat Angela daar. Ze verveelde zich dus had ze maar bedacht om een cake te bakken. Ach, dan help ik toch even? Gezellig zo bezig zijn. Ondertussen spreken we af dat ik donderdagavond mee ga naar de huiskring en vrijdagavond bij haar en haar vader echt roemeens ga eten. Daarna een bakje koffie drinken met haar bij Pauline. Zo vult de week zich vanzelf 😀. Uiteraard kom ik niet zonder cake weg... niet 1 stuk maar een bord vol. Daar gaat mijn dieet. Ik peuzel een lekker stukje op nadat ik eerst heel gezond kip en sla met ei eet. Doe ik tenminste iets aan mijn dieet. Ik zeg niet hoevvel ik er op heb na mijn eten…

Nu zit ik heerlijk op bed, puzzeltje er bij. Ik word nog eens vet relaxed 😜!

De voorkamer met een echte roemeense houtkachelDe halIn huisDe tuin en uitzicht naar achterenDe zolderMooi uitzicht zo naar de kamerDe balken zijn her en der best flink aangetastUitzicht vanaf Ilja's huis

Cake van Angela

1. Ma:
    10 januari 2023
    Veel werk aan de winkel maar er is gelukkig ook mannenhulp.Ga je echt vroeg naar bed?haha.Mooi uitzicht.Toch wonen wij liever in de bebouwde kom met meebrengen om je heen.Veel succes morgen met de volgende klus
    Groetjes van mij en dikke kus en knuffel
  2. Ma:
    10 januari 2023
    Wat een werk.Gelukkig ook mannenhulp.Ga jij vroeg naar bed haha.Mooi uitzicht maar liever in de bebouwde kom met meer mensen
    Morgen weer een succesvolle klusdag.Groetjes en een knuffel van mij.
  3. Roelie:
    10 januari 2023
    Zo te zien genoeg te doen. Succes allemaal.